Vanliga frågor

Vanliga frågor och skötselråd


Här får du svar på några av de vanligaste frågorna vi får samt tips på hur du tar hand om dina verktyg.


Kontakta oss!

Tveka inte att höra av dig!

Maila till info@gocciani.se eller ring 0304 - 60 00 60.



Leverans

Kan man välja att få inredningsprodukter inburna på salongen vid leverans?

Vi anlitar fraktbolag för att sköta våra leveranser och kan tyvärr inte erbjuda inbärning av gods. Om salongen ligger på markplan utan trappor så att det går att köra in godset med pall lyft så ska chauffören leverera godset in till salongen. Om det inte är möjligt levereras godset fram till dörren.


Hinner jag få paketet till imorgon?

Leveranstid är normalt 1-4 arbetsdagar. OBS! Gäller inte beställningsvaror. I vissa fall kan expressleverans lösas, kontakta kundtjänst eller butiken på din ort.


Hur lång leveranstid är det?

Normalt 1-4 arbetsdagar från att du har lagt beställningen. OBS! Gäller inte beställningsvaror.


Vilken leveranstid är det på inredning?

Det varierar och beror på vilken inredning som är beställd. En del produkter lagerför vi och kan skicka efter bara någon dag och en del produkter är beställningsvaror. Kontakta Jacob Borg (0304 - 60 00 65, jacob@gocciani.se eller Tomas Frånberg (0304 - 60 00 60, tomas@gocciani.se) för att få närmare information om just din beställning.


Kan jag göra ett tillägg på min order?

Om din order inte hunnit skickats brukar vi oftast kunna göra tillägg på ordern, räkna dock med att ordern blir något försenad.


Var går gränsen för fraktfritt?

Fraktfri gräns är 1200 kr exkl. moms. Vid order under 1200 kr är frakten 89 kr exkl. moms.

Om du vill ha expressleverans med bud (bil/cykel) från någon av våra butiker kostar det från 99 kr oavsett orderbelopp. Kontakta din butik för mer information.


Köpvillkor

Har jag öppet köp eller bytesrätt på mina produkter?

Kontakta vår kundtjänst eller den butik du handlat på för mer information om just ditt köp.


Gäller konsumentköplagen?

Nej, den gäller enbart vid försäljning till privatperson. Vid försäljning mellan två företag gäller köplagen.


Vilken garantitid gäller?

Det varierar beroende på produkt/varumärke, men vanligtvis är det 1 års garantitid. För ghd gäller 2 år. Läs mer om vilka garantivillkor som gäller här.


Varumärken

Har ni inte Keune på hemsidan?

Kontakta vår butik i Växjö, Linköping eller Västerås för att beställa produkter från Keune.


Tekniska frågor

Hur ska jag blanda färg?

Det här är en svår fråga att besvara och varierar naturligtvis mellan färger och varumärken samt hur din kunds utgångsläge är. Vänd dig först och främst till varumärkets egna tekniker för dessa frågor. Har ni frågor om Luxury Hair Pro vänder ni er till vår tekniker Linnéa (linnea@gocciani.se eller ring 0304-60 00 61)


E-handel

Hur gör jag för att registrera ett konto på hemsidan?

Längst ner på sidan kan du välja att klicka på "Registrera dig som kund" fyll i uppgifterna så blir du snart godkänd.


Behöver jag registrera mig på nytt för att handla på Gocciani.se?

Ja, om du bara har handlat via telefon tidigare behöver du registrera ett konto, du kan också ringa in så kan kundtjänst hjälpa dig att aktivera dig för att handla i nätbutiken.


Dubbla varor i varukorgen och när jag beställer står det att varukorgen är tom.

Ibland uppstår denna typen av problem när du inte godkänt GDPR, gör det under ditt konto så löser det normalt problemet..


Var kan jag vända mig om jag har problem med e-handeln?

Kontakta vår kundtjänst på 0304 - 60 00 60 eller info@gocciani.se så hjälper de dig


Var ska jag vända mig om jag har frågor kring min beställning (e-handel/butik)?

Om du handlat i någon av våra butiker kontaktar du den aktuella butiken med dina frågor, klicka här för att se kontaktinfomration. Om du har handlat i vår e-handel eller via telefon kontaktar du vår kundtjänst på 0304 - 60 00 60 eller info@gocciani.se


Ekonomi

Vem ska jag kontakta om jag har frågor kring min betalning / faktura?

Kontakta din lokala Gocciani butik eller kontakta vår ekonomiavdelning direkt.


Kan jag få en kopia på min faktura eller mitt kontantkvitto?

Ja, kontakta din lokala Gocciani butik eller kontakta vår ekonomiavdelning direkt: morgan@gocciani.se eller cicki@gocciani.se


Varför har jag fått en påminnelse eller räntefaktura?

Om du mottagit någon av dessa handlar det sannolikt om att ditt betalningsdatum förfallit. Kontakta din lokala Gocciani butik eller kontakta vår ekonomiavdelning om du vill ha mer information.


Varför har jag fått fakturaavgift?

På beställningar under 1200 kr exkl. moms tillkommer en expeditionsavgift/fakturaavgift på 25 kr. Anledningen är främst för att värna om miljön och aktivt försöka minska utskick av fakturor per post, samt uppmuntra till en lite större beställning för att skicka färre paket. Om du vill undvika avgiften kan du välja att få fakturan via e-post, betala med kort, eller handla för över 1200 kr.


Vad har ni för kreditgräns?

Enskilda Firmor som godkänns efter en kreditupplysning får 10 000 kr i kreditgräns. Gränsen kan både höjas och sänkas efter att man varit kund en längre tid. Aktiebolag får normalt en högre kreditgräns. Tänk på att om du överskrider din kreditgräns kan din leverans bli fördröjd. Om du har betalningsanmärkningar kan du endast handla via kort, kontanter, betalning vid leverans eller förskottsbetalning.


Jag har fått en påminnelse men saknar originalfakturan, kan ni skicka en ny?

Självklart kan vi skicka en kopia. Kontakta morgan@gocciani.se eller cicki@gocciani.se


Kan jag få min faktura mailad till mig i fortsättningen?

Ja. Kontakta kundtjänst eller maila till morgan@gocciani.se eller cicki@gocciani.se och meddela att du önskar få fakturan per mail.


Jag har fått en kreditfaktura, hur använder jag den?

Du kan minska beloppet mot en faktura och betala in mellanskillnaden eller maila ditt kontonummer och din kundkod tillmorgan@gocciani.se eller cicki@gocciani.se så kan kreditbeloppet betalas ut.


Kan jag få min kreditfaktura utbetald?

Självklart, maila ditt kontonummer och din kundkod till morgan@gocciani.se eller cicki@gocciani.se


Hur många dagar har jag på mig att betala min faktura?

30 dagar från det utfärdade fakturadatumet.


Kurser/Utbildningar

Vad har Gocciani för kursutbud?

Vi har många olika typer av kurser, det finns också möjlighet att skräddarsy kurser. Vi har tekniska- och teoretiska färgkurser, märkesspecifika kurser samt uppsättnings- och stylingkurser. Läs mer om kurserna här på hemsidan. Kontakta vår tekniker Linnéa Beijar (linnea@gocciani.se, 0304-60 00 61) om du har frågor och/eller är intresserad av att boka en kurs.


Vad har ni för kurser i butikerna?

Det varierar från år till år och mellan våra butiker. Vi försöker variera utbudet och varumärkena vi samarbetar med. Läs mer här om vilka kurser som är planerade den närmaste tiden. För att boka kontakta aktuell butik.


Skötsel av elverktyg

Hur sköter jag om min sax?

Använd endast saxen för att klippa hår (naturligt eller syntetiskt). Undvik att tappa saxen då detta kan skada bladen. Rengör saxen varje dag med en mjuk trasa och avlägsna hårrester. Olja saxen varje dag efter rengöring.


Hur sköter jag om min klippmaskin?

Rengör och olja klippsatsen varje dag. Ta av kammen efter varje användning. Avlägsna hår från klippsatsen och öppningen med en rengöringsborste. Smörj klippsatsen ofta för en god och långvarig klippförmåga.


Hur sköter jag om min trimmer?

Ta av kammen och avlägsna hårrester från klippsatsatsen. Olja klippsatsen regelbundet efter varje användning för en god och långvarig klippförmåga.


Hur sköter jag om min fön?

Filtret ska rengöras regelbundet och hållas fritt från damm och hår. För att inte skada kabeln undvik att linda den runt fönen.


Hur sköter jag om min plattång/locktång/volymtång?

Stäng av och låt svalna efter användning. När verktyget är varmt låt det inte komma i kontakt med värmekänsliga ytor. Vid förvaring vira inte sladden hårt runt produkten, vik den försiktigt på samma sätt som vid leverans då oaktsamhet med sladdförvaringen är största anledningen till sladdbrott. Häng aldrig produkten i sladden. Rengör med en fuktig trasa, försänk aldrig i vatten. Använd inte produkten om den inte fungerar korrekt eller vid skada på sladd/kontakt.


Hur sköter jag om min fönborste/värmeborste?

Låt verktyget svalna efter användning och rengör med en borstrensare. Vira inte sladden hårt runt produkten, vik den försiktigt på samma sätt som vid leverans då oaktsamhet med sladdförvaringen är största anledningen till sladdbrott. Häng aldrig produkten i sladden.


Övriga frågor

Vilka är era öppettider?

Klicka här för att se våra öppettider.


Har butikerna lunchstängt?

Nej, vi har öppet hela dagen.


När har ni rabatter/kampanjer och rabattdagar?

Det varierar mellan butiker och från år till år hur många och när vi har rabatt/kampanjer. Vi går alltid ut med information innan/i samband med en kampanj, registrera gärna mail och telefon, samt följ oss på sociala medier för att inte missa någon information om detta.


Kan jag få någon extra rabatt mellan kampanjperioder?

Generellt ger vi inte ut några rabatter utöver våra kampanjer och rabattdagar, men vid t.ex. lite större möbelbeställningar kan det eventuellt gå att göra något på priset, kontakta oss för mer info.


Måste man ha eget företag för att handla hos er?

Ja, du måste ha ett aktivt företag inom frisör-/skönhetsbranchen.


Om jag är utbildad frisör med gesällbrev men inget företag, får jag handla då?

Nej, du måste ha ett aktivt företag inom frisör-/skönhetsbranchen.